Detacheren van vakmensen: passie, kennis en motivatie

Hij begon z’n loopbaan in 1989 bij Randstad in een tijd dat automatisering alleen ergens op het hoofdkantoor in Diemen een functie had en je op vrijdag iedereen zag die je uitzond. Dertig jaar later en gepokt en gemazeld in dienstverlening waaronder automatisering, geeft Engbers sinds 2012 Abeos vorm vanuit z’n 4 I’s. Hij vergezelt z’n bezoek naar binnen en loopt bij het afscheid mee: het tekent het belang dat hij hecht aan de relatie, aan het persoonlijke contact. Uitzenden is je mensen en je klanten kennen.

Nederland kent al lang zeven onafhankelijke AB’s in het agrarische personeelswerk; AB Oost dankt er z’n bestaan aan in het oosten van Nederland. Overzichtelijk, maar niet meer van deze tijd omdat specialisten zich ook topografisch verbreden. Wie goed is in wat hij doet, wordt herkent. „Je moet jezelf willen ontwikkelen en de ambitie hebben om de beste te willen zijn. Dit geldt voor de thuismarkt Agri & Food en onze aanverwante sectoren. Daarom groeit Abeos ook in industrie, transport en logistiek, de bouw, grond- weg en waterbouw, groenvoorziening, zakelijke dienstverlening en in de veterinaire branche.” Meegaan met je tijd betekent voor Engbers vooral ontwikkeling vanuit passie en intrinsieke motivatie. Het geldt voor de mensen die je uitzendt, maar ook voor je eigen organisatie. Automatisering en robotisering is een onlosmakelijk onderdeel van alles wat we doen, maar in de ogen van Engbers is het vooral dienend. „Het kan het leven en arbeid vergemakkelijken, processen verbeteren, en intelligentie en voorspelbaarheid toevoegen, maar de mens blijft aan zet. Stel de oplossing centraal en maak slim gebruik van automatisering. Dan hoeven we niet bang te zijn dat er straks geen plek meer voor ons is; sterker nog, het biedt juist mogelijkheden als je automatisering vanuit kansen benadert.”

Human Touch
 „Eén van die ontwikkelingen is de MatchAB. Die hebben we kortgeleden op de agrarische hogeschool Aeres in Dronten geïntroduceerd, een soort Tinder om werk en medewerker volledig zelfregulerend bij elkaar te brengen, vooralsnog voor studenten. Zij hebben een hoge acceptatiegraad als het gaat om apps en willen zelf de regie kunnen nemen in het vinden van werk op het moment dat het ze past, zelf de interactie doen met de werkgever. Het is onze taak vraag en aanbod digitaal bij elkaar te brengen en als er een match is tussen aanbieder en uitzendkracht rolt het contract er automatisch uit. Voor jongeren de normaalste zaak van de wereld, dus moeten wij laten zien waar Abeos voor staat, laten zien dat we ze snappen. Ook dat past bij onze naamsverandering. Behoud het goede, verbeter jezelf in kleine beheersbare stappen.” „We laten automatisering voor ons werken als dat past. Onze rol van bemiddelaar evolueert, wij worden de begeleiders, de coach, de probleemoplosser, de relatieontwikkelaars. Wij zijn de menselijke laag op die faciliterende rol van automatisering, de Human Touch is cruciaal en maakt gelukkig het verschil.” „Het draait altijd om de resultante van interesse, initiatief, interactie en impact. Dat geldt voor iedereen en dus ook voor iedere organisatie. Je moet de toekomst naar je toe willen trekken. Intrinsieke motivatie, weten waarom je doet wat je doet. Natuurlijk, het is voor de een makkelijker dan voor de ander en het is de kunst om dat proces in een organisatie goed te begeleiden, ruimte te bieden, te kijken naar waar iemands passie ligt, want de drive maakt dat mensen zich willen ontwikkelen. Ik luister goed naar wat mensen zeggen, maar ik luister vooral goed naar wat ze doen. De lat leg ik hoog, omdat ik geloof dat ambitie een gezonde zaak is. Het begint met je interesse in iets, van daaruit neem je automatisch initiatief en kom je in interactie met anderen en de volgende stap is dat je vanuit kennis en passie impact krijgt op je omgeving. Het geeft je rust en kracht, want ongeacht de functie die je hebt, als jij er alles aan doet om vanuit de 4 I’s te handelen, blijf je jezelf ontwikkelen en hoef je niet bang te zijn voor bijvoorbeeld automatisering.”

Waarde toevoegen
„Wees zelf de rots in de branding. We moeten in dit land weer leren zekerheden naar ons toe te trekken, grip te krijgen op onszelf en onze ontwikkeling en stappen zetten op de intrinsieke verbeterladder. Dat is juist waar het bij de mensen van Abeos om draait. Wij zijn specialist in Agri & Food, omdat we geloven in de sterke waarde van vakmanschap, van mensen die vanuit passie en kennis de focus hebben om de beste te zijn in hun vak dat zich steeds verder ontwikkelt. Om dat te kunnen faciliteren hebben we onze vakschool in het leven geroepen. Succes in opleiden zit bij ons vaak aan de kant van vaardigheden, omdat dat het meest toevoegt aan een vakman. We willen met onze mensen complementair zijn aan de vakmensen die we uitzenden, ze coachen naar mogelijkheden. Landbouw verandert, met onze beperkte vierkante meters in Nederland zijn we productiviteitskampioen. Onder andere hierdoor wordt het steeds meer een specialisme in een steeds korter wordende keten: een kansrijke sector met ruimte voor vakmensen. Dit alles zal de roep om vaklieden op projectbasis vergroten. We gaan langzaam van werk naar oplossingen voor arbeid.”